Ethän kopioi kuviani ilman lupaa. Please, do not copy any of my pictures without permission. Kopiera inte mina bilder utan lov.

1. helmikuuta 2011

Fiilistelyä




Viime aikoina olen, yllättävää kyllä, tykästynyt Chisun lauluihin. Aiemmin hänen äänensä ja laulutyylinsä on ärsyttänyt minua, mutta nyt olen jotenkin kuullut laulun äänen takaa. Tällä tarkoitan sitä, että lauluääni on tullut merkityksettömäksi ja sanat nousseet tärkeimmäksi tekijäksi kappaleissa. Haluan jakaa muillekin omasta mielestäni erityisen koskettavan Chisun kappaleen. Tämä kappale herättää minut ajattelemaan sitä, miten jokainen kohtaaminen, keskustelu toisen ihmisen kanssa voi aina olla ratkaisevaa osapuolille. Miten tärkeää olisi oikeasti pysähtyä toisen kertomaan ja todellakin kuulla ja kuunnella, mitä hän yrittää meille kertoa. Ulkokuoreltaan ihminen voi olla mitä vain, iloinen, energinen, säteile tai hurmaava ja silti sisältä kokea itsensä tyhjäksi, turvattomaksi ja hädissään olevaksi. Silloin toisen vähättely, oman tunteen mitätöinti voi olla musertavaa ja olla viimeinen naula arkun kanteen. Tätä kuuntelemisen taito yritän itse opetella joka päivä ja muistuttaa itseäni kohtaamisen ainutkertaisuudesta ja rajattomista mahdollisuuksista. Niin hyvässä kuin pahassa.

1 kommentti:

  1. Viisasta ja painavaa tekstiä tämänpäivän "minä-minä" kulttuurissa. Ok, puhukoon nyt äkkiä puhuttavansa, pidän pinnistellen suuni kiinni, kohteiliasuus syistä, mutta toivottavasti se ei puhu pitkään, sillä MINULLA on tosi hyvä kommentti... Ja niin vastapuoli saa vihdoin oman puheen vuoronsa, joka ei kosketa edllisen puhujan aihetta - sehän on aivan toisarvoinen juttu, sillä MINUN juttuni on tärkeä.
    Näinhän se menee. Olen kuuntelevinani, ja päässäni pyörii vain huomata sopiva rako, johon saan ängettyä sen varsinaisen viisaan kommentin. MINUN kommenttini. Mitä vastapuoleni sanoi äsken? En tiedä, ei se ainakaan ollut näin oivaltavaa kuin MINUN kommenttini. Ja näin me jatkamme...osallistumatta koskaan OIKEAAN keskusteluun, hedelmälliseen väittelyyn, inspiroivaan pohditaan, vertaileviin näkemyskantoihin jne.
    Ei ole tuulsta temmattu, että yhteiskunnasta puuttu me- ja talkoohenki. Yhteisöllisyyden tilalle on tullut yksilö=minä!

    No, onneksi on poikkesuksia - ME ;) !!!

    Hyvää päivänjatkoa!
    -Pia-

    VastaaPoista